Posíláme také na Slovensko!

CBD na spaní

Spát či nespat? Toť otázka. Úplně nejhorší je začít přemýšlet o zbytečnostech, jakmile zalehneme do postele. Že si je zkusíme zakázat? Ani náhodou. To nefunguje! Jakoby naschvál se začnou vynořovat v hlavě všechny scénáře z prožitého dne, zvláště když nás někdo naštval, nebo jsme něco nestihli dokončit. A největší drzost je, když si vedle vás někdo klidně spí a ještě začne chrápat. Ptáte se sami sebe:

Proč nemohu spát?

Odpověď je někdy jasná v případě rušivých elementů, počínaje štěkajícím psem někde v dálce, přes zmíněné chrápání partnera, až po temperamentní sousedy, kteří se rozhodli hádat uprostřed noci.

Ve druhém, méně jasném případě mohou mít příčiny nespavosti trochu hlubší význam.

Poruchy spánku

Lidé trpící nespavostí mohou čelit různým problémům se spánkem. Může jít o problémy s usínáním nebo s udržením spánku. Někteří mohou mít problém s lehkým spánkem, který jim neumožňuje, aby si tělo přes noc dostatečně odpočinulo. Toto vše se pak negativně odráží na jejich denním výkonu a náladě. 

Dalším známým faktorem pro narušení spánku je bolest. Zde může jít o bolesti způsobené po úrazech, při revmatických onemocněních nebo i migréna. Ženy v přechodu se zase mohou v noci budit pro návaly horka a nadměrného pocení.

Zdravý spánek

Spánek je pro zdraví velmi důležitý. Během spánku probíhají v těle různé procesy. Organismus se regeneruje a detoxikuje. Když zavřeme oči a usneme, mozek se může věnovat oblastem v těle, které je třeba zregenerovat. Dělá to prostřednictvím uvolňování hormonů, které povzbuzují růst tkání k opravě cév. Tímto způsobem pomáhá rychleji hojit rány, a obnovovat bolavé nebo poškozené svaly. Také imunitní systém závisí na spánku, aby mohl bojovat proti škodlivým látkám. Pokud nemáme dostatek spánku, tělo není schopno nás správné chránit před infekcí.

Endokanabinoidní systém v našem těle reguluje mnohé funkce a ovlivňuje mnoho důležitých procesů se kterými se naše tělo musí vypořádat. Patří sem například, naše nálada, chuť, svalová funkce, metabolismus, hormony, bolest, imunita, neuroprotekce, paměť i cirkadiánní rytmus.

Cirkadiánní rytmus kontroluje spánek, tělesnou teplotu, vylučování hormonů, krevní tlak či metabolismus. Pokud se tento rytmus naruší, může v organismu dojít ke vzniku několika onemocnění včetně rakoviny či neurodegenerativních onemocnění.

Fáze spánku, REM a Non REM spánek

K spánku REM (Rapid Eye Movement - rychlý pohyb očí) obvykle dojde 90 minut poté, co usneme. První perioda této fáze trvá cca 10 minut. Jde o slabší fázi spánku, která se opakuje vícekrát za noc. Každá z pozdějších fází se prodlouží a poslední může trvat až hodinu. Mění se srdeční frekvence a dýchání.

Během spánku REM můžeme mít intenzivní sny, mozek je v této fázi aktivnější. Tato fáze je důležitá, protože stimuluje oblasti mozku, které pomáhají při učení, a je spojena se zvýšenou produkci bílkovin.

V hlubokých fázích spánku non REM (Non Rapid Eye Movement), tělo regeneruje tkáň, buduje kosti, svaly a posiluje imunitní systém.

S přibývajícími léty je usínání těžší a objeví se i problémy s lehčím spánkem. Stárnutí souvisí také s kratší dobou spánku. Jak tedy zdravě spát?

CBD na spánek

Výzkum ukazuje, že CBDuklidňující účinek na nervový systém, a může pomoci se snadněji přesunout z fáze REM do hlubšího spánku NREM.

V roce 2014 proběhlo několik případových studií, kde u pacientů s Parkinsonovou chorobou a s poruchou usínání ve fázi REM došlo při užívání CBD k výraznému zlepšení.

Podobně na tom byli i pacienti s posttraumatickou stresovou poruchou (PTSD), kteří ve fázi REM často mívají poruchy spánku a noční můry. Ve studii z roku 2019, zveřejněné v časopise Journal of Alternative and Complementary Medicine konopí zlepšilo kvalitu spánku u 38% pacientů s PTSD a snížilo noční můry.

CBD olej má tedy vlastnosti, které by některým lidem mohly pomoci lépe spát. Považuje se za bezpečnou, přírodní alternativu, která pomáhá zmírnit úzkost a bolest, což jsou další faktory ztěžující usínání.

Takže možná jak zpívá Bob Marley v jedné ze svých písní - One drop. Možná jen jedna kapka stačí k dobrému spánku a k navození toho správného „spánkového rytmu“

 Bc. Mariana Absolon
 O autorovi

 

Zdroje:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/cbd-and-sleep#research 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6326553/ 

https://www.sleepassociation.org/sleep-treatments/cbd