Posíláme také na Slovensko!

CBD pro běžce

Běh je poměrně vyhledávaným sportem, protože je finančně nenáročný, dá se absolvovat téměř všude a za každého počasí. Říká se, že běh je jeden z nejpřirozenějších pohybů člověka a v dnešní době, kdy nás technologie jistým způsobem připoutaly k sezení za PC, se mu lidé začali s oblibou věnovat zejména kvůli jeho příznivým účinkem na tělo i duši. Celý svět totiž zaplavila vlna civilizačních chorob, obezity či psychických poruch, které postihují stále mladší část populace. Počet rekreačních běžců každým rokem rapidně stoupá a lidé se prostřednictvím sociálních sítí rádi pochlubí počtem naběhaných kilometrů. Současná situace týkající se pandemie koronaviru, která měla za následek i zavření fitness center, lidi k běhání ještě více podnítila. A přestože má běhání mnoho pozitivních účinků na náš organismus, je třeba zmínit i pár úskalí, jež se schovávají za touto zálibou.

  • bolest svalů či namožené svaly je jedním z nejčastějších problémů běžců. Bolest svalů způsobují mikrotrhliny, ke kterým dochází po opakovaném namáhání svalů nebo po velmi náročném tréninku. Bolest nastává obvykle pár hodin po běhu, vrcholí po 24 hodinách a může přetrvávat i několik dní.
  • bolest kolena, kotníků nebo achillovy šlachy jsou také častými a nepříjemnými následky běhání. Mohou vznikat nesprávnou technikou běhu, nadměrným přetěžováním či jako důsledek nevhodné volby obuvi.
  • bolest hlavy nebo závratě během běhání mohou vzniknout jako důsledek vyčerpání energie v organismu, když tělo zažívá stav zvaný hypoglykémie. Hypoglykémie nastává tehdy, kdy je koncentrace glukózy v krvi nízká. Další problémy mohou nastat i kvůli dehydrataci – nedostatku tekutin v organismu.

CBD olej pro sportovce

Ukázalo se, že CBD účinně působí na zmírnění zánětu, a tím pomáhá namáhaným svalům relaxovat. Je několik způsobů jak jej můžete využít:  

  • CBD oleje (pod jazyk) jsou vhodným prostředkem při snižování zánětu v těle, na uklidnění a zlepšení nálady.  
  • krémy nebo masti vhodně pomáhají při potírání lokalizovaných oblastí bolesti. Jsou vhodnou alternativou k olejům a pronikají k zapáleným místům přímo přes pokožku.

CBD částečně účinkuje tak, že interaguje se serotoninovými a vaniloidními receptory v mozku, které ovlivňují náladu a vnímání bolesti. Studie z roku 2016 prokázala, že CBD pomohl potlačit bolest, kterou vyvolává artritida.

CBD a hypoglykémie

Vědci při různých populačních studiích zaznamenali menší míru cukrovky i obezity mezi uživateli konopí ve srovnání s těmi, kteří ho neužívají. Všichni jedinci užívající CBD měli:

  • nižší hladiny inzulínu nalačno
  • menší obvod pasu
  • nižší hladiny inzulinové rezistence
  • snížený výskyt cukrovky
  • vyšší hladinu HDL cholesterolu, který snižuje riziko kardiovaskulárních chorob

Organické vitamíny a minerály

Ať už běháte ze zdravotních důvodů nebo ne, každý běžec by měl vědět, že musí svému tělu věnovat speciální péči. Ačkoliv nedostatek vitamínů často souvisí se špatnou stravou, běžci mohou být vystaveni většímu riziku nedostatku kvůli množství energie, kterou při běhání vydají.

Z toho důvodu je důležité zohlednit potraviny, které konzumujete, a také to, jak dobře zásobujete své tělo nejen před, ale i po běhu. Stejně je třeba uvažovat nad dalšími důležitými vitamíny a minerály, které tělo potřebuje, aby správně fungovalo.

Vitamin B12 se stará o správné fungování celého nervového a imunitního systému. Přispívá také ke snižování únavy.

Železo hraje klíčovou roli při výrobě energie a přepravě kyslíku do těla přes červené krvinky.

Hořčík přispívá k normální funkci zdravých kostí a nervového systému. Pomáhá také regulovat činnost svalů včetně srdce, a zároveň zmírňuje únavu a vyčerpání. Mezi příznaky nedostatku hořčíku patří svalové křeče, zvýšená úzkost, špatná kvalita spánku a nepravidelná srdeční frekvence.

Zinek pomáhá podporovat imunitní systém a je nezbytný pro zdraví mozku.

Vitamin D je jedním z nejvíce diskutovaných vitamínů v současné době. Vitamin D přispívá ke zdraví kostí, které je pro běžce rozhodující. Primárním přírodním zdrojem vitaminu D je sluneční světlo. Avšak proto, že obvykle trávíme více času v interiérech než venku, mnoho z nás trpí jeho nedostatkem. Proto je třeba ho dodat organismu prostřednictvím kvalitních výživových doplňků.

Při běhání je dále podstatné dbát nejen na dostatečný příjem tekutin, ale i na ochranu imunitního systému, jelikož se zvykne běhat i za méně příznivého počasí.

Esenciální mastné kyseliny (Omega 3) musíme získávat z přijaté potravy, protože organismus si je neumí vytvořit sám. Nacházejí se v tučných rybách i mořských plodech. Udržují správnou funkci mozku, dobrý zrak a chrání naše srdce a cévy. Kvůli nevyvážené stravě se v současnosti velká část populace pasuje s nedostatkem esenciálních mastných kyselin, které se nacházejí v rybách, ale i v rostlinných tucích. Mezi bohaté zdroje Omega 3 se řadí i konopí.

Pokud je naše tělo správně vyživené, uklidněné a jsme v duševní rovnováze, náš běh za „zdravím” se stává relaxačním zážitkem.

Zdroj: https://www.marijuanadoctors.com/conditions/hypoglycemia/

Zdroj: https://www.runtothefinish.com/how-to-use-cbd-oil-runners/

Zdroj: https://blog.mapmyrun.com/8-things-runners-need-to-know-about-cbd/

Zdroj: https://m.behame.sk/bezecka-skola/caste-zdravotne-problemy-bezcov-a-ako-na-ne

Zdroj: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17714746/

Zdroj: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15313881/

Zdroj: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27285147/